Младата компания "Ампеко", или как се расте с по 400% годишно
- През 2018 г. шестима българи основават софтуерната компания за електрозарядни станции Ampeco.
- Днес стартъпът има екип 70 души, клиенти от над 40 пазара и планира мащабно разрастване в САЩ.
- За целта набира инвестиция между 5 и 20 млн. евро.
Как сработва бизнес, управляван от цели шестима основатели? "Ако имат профили, които се допълват", отговаря Орлин Радев, съосновател и управител на "Ампеко" (Ampeco), българска технологична компания, която прави софтуер за станции за зареждане на електромобили.
"Всеки от нас има определена роля - аз съм човекът с визията за продукта, Стефан Иванов е експертът с опит в продажбите на големи клиенти, а нашия CTO (главен технически директор - бел. ред.) Александър Алексиев е софтуерен архитект. Останалите ни партньори са тримата най-добри програмисти, които познавахме", разказва Радев.
Помага също фактът, че преди да създадат Ampeco през 2018 г., работят заедно и по други проекти, сред които и платформата за доставки на местно производство хранителни стоки Farmhopping, която затваря през 2019 г. А съвместният опит и допълващите се профили очевидно не просто правят една компания възможна, а и водят до добри резултати - Ampeco вече присъства в над 40 пазара и отчита ръст над 400% през 2021 г., като очакванията са да се справи още по-добре през 2022 г.
"Нашата роля е да създаваме софтуер, който използват компании, изграждащи инфраструктура за зареждане на електрически електромобили", обяснява Радев. Бизнес моделът е B2B, а към днешна дата компанията обслужва на абонаментен принцип клиенти, които управляват над 50 хил. зарядни станции в света, предимно в Англия, където са базирани една трета от компаниите, но и в Нидерландия, Скандинавия, Франция и Близкия изток.
Български клиенти, които използват услугата, са община Варна, "ВсичкоТок", EVN и EVpoint, а отскоро Ampeco разработва решение за стартъпа за споделени колела Cyrcl.
"Cyrcl е интересен случай на наш клиент, свързан не със зарядна инфраструктура, а със споделената мобилност. Има две приложения на нашия продукт, като сме наблегнали на управление на зарядна инфраструктура, тъй като е по-развиващ се сегмент от споделените пътувания", допълва Радев.