StartUpHub

Български ученици създават иновативна алтернативна почва

вторник, 01 август 2023 9:18

В горещия юнски ден подножието на Младежкия хълм в Пловдив жужи от вълнение – над 100 ученици от цялата страна в 25 учебни компании очакват финала на Junior Achievement България. Конкурсната програма ще отличи най-иновативните млади предприемачи. Група 11-класници обаче изглеждат твърде съсредоточени в представянето на своя щанд, за да се впечатлят от суетата на конкурса.

Това са Ида Стоянова, Кристина Кръстева, Алина Бошнякова, Цветелина Симеонова, Орлин Мушмов, Никола Данаилов и Румен Кънев от Частна английска гимназия „Проф. Иван Апостолов“ в София. Тяхната компания Plantum разработва почвена смес на основата на зеолит. „Дядото на нашия съученик Румен през 70-те години на миналия век се е занимавал с разработка на зеолита като среда за отглеждане на растения. Стъпвайки на неговите проучвания, започнахме да надграждаме варианти и приложения на сместа“, разказва Кристина.

Зеолитът е минерал, познат от векове с приложения в строителството, промишлеността, земеделието и медицината със свойствата си да отделя или поглъща зеолитова вода и със своя йонен обмен. В България има няколко находища, а през последните години става популярен като хранителна добавка.

Plantum се насочва към земеделието, произвеждайки смес, която е пълен заместител на почвата. Тоест всяко семе, коренче или разсад може да се постави директно в сместа. Обогатяват я с влагозадържащи компоненти и подхранващи минерали, така че комбинацията да създаде среда, в която растението да вирее благоприятно. Постигат резултат с допълнителни ползи – сместа Plantum се нуждае от по-малко поливане, не развъжда паразити и плевели, не съдържа алергени, което я прави благоприятна за употреба в болници и детски градини.

За да стигнат до крайния продукт, учениците тестват редица варианти на почвената смес и си водят подробни записки за всяка промяна в съставките или размерите на зеолита. Експериментират с над 80 вида растения, като проследяват дали ще имат цвят или плод, а всички опити консултират с учителя си по химия Момчил Бенов. „Доста растения паднаха в битката за нашия продукт, но в крайна сметка стигнахме до резултат, който може да осигури нужната среда за различни видове“, казва Румен и добавя детайли относно намирането на правилния зеолит: „Има над 160 вида зеолит, ние търсихме такъв, чийто минерален състав да е подходящ за растенията“. Откриват находище в Родопите, край Кърджали, и се свързват с компанията, която го експлоатира.

С готова формула и осигурен материал, започват производството на комплект „Направи си сам“ и пакетирани количества до 5 кг. Комплектът съдържа всичко необходимо за засаждане на растение – семенца и саксийка, пълна с Plantum. Той е предпочитан за игра, засаждане на стайни растения и дори за работилници по градинарство (детска градина закупува 12 комплекта с тази цел). От началото на годината са произвели 100 комплекта, като над 90 вече са продадени на различни изложения.

В процеса на разработване и производство на Plantum са открили и първите си партньори. Винарска изба засажда част от новите си лозови насаждения в иновативната почвена смес, за да следи резултатите и като предпоставка за бъдещо сътруд­ничество. Саксийките от кутията „Направи си сам“ пък са изработени от майстор от село Герман.

Екипът продължава да развива и продуктовата си гама: „Новият ни продукт е Plantum Garden, той не се използва за замяна на почвата, а се слага като добавка отгоре, за да предпазва корените и да обогати съществуващата почва“, добавя Ида.

С разнообразните варианти на Plantum екипът се цели към две таргет групи – от една страна, традиционните земеделци; от друга страна – младите хора, които могат да превърнат дома си в по-красиво място. „Искаме да превърнем отглеждането на растения вкъщи отново в модерно занимание“, казва Никола.

Маркетинговата им стратегия е планирана в три нива – онлайн и имейл маркетинг; спонсорирано съдържание в социалните мрежи; външна реклама. Познаването в детайли на продукта им помага да направят първата си кампания около конкретен повод – 8 март, когато чрез имейл кампания успяват да достигнат до десетки потребители със своите комплекти за цветя.

В допълнение към иновативния продукт и добре планирана стратегия – всичко в комплектите е рециклируемо или компостируемо, екипът е започнал процес за европейско патентоване. Неслучайно Plantum бе сред финалистите на Junior Achievement в Пловдив, грабвайки второ място за най-доб­ра учебна компания за 2023 г. „Целта ни не беше само победата, а да изградим един устойчив бизнес“, казва Цвети и всички в екипа потвърждават, че продължават да развиват Plantum на българския и на международния пазар.

Източник: Forbes

Галерия снимки от Български ученици създават иновативна алтернативна почва ...