Млади предприемачи създадоха социална мрежа за продажба на дрехи
Индустрия за над 200 млрд. долара годишно – на толкова ще се оценява глобалният пазар на дрехи втора употреба през 2026 г., според експерти. Очакванията са растежът да се подхранва от по-спестовното настроение на потребителите и от загрижеността за околната среда. По данни на компанията thredUP само през 2022 г. този пазар бележи ръст от 24% до 119 млрд. долара.
Да са част от тази индустрия и да превземат Балканите, си поставят за цел и тримата млади български предприемачи – Илиан, Любо и Симо, които създават Push Marketplace – социална мрежа за продажба на дрехи втора употреба.
Push стартира официално на 21 април 2022 г., но преди това екипът преминава през множество препятствия и трудности, докато не се превръщат в едно от най-теглените приложения в AppStore за месеца, в който лансират продукта си.
Като се замисля, с друго, освен с мода, никога не съм се занимавал. Още на 15-годишна възраст се запалих по модата и оттогава тя е част от моя живот“, разказва Илиан Коджахристов пред Economic.bg.
Субкултура
Като тийнейджър Илиан е бил много запален по футболните мачове. Бил е силно запален и по субкултурата „casual”, но по онова време в България марките дрехи, които са били модерни и „задължителни“ за любителите на casual, не ги е имало никъде освен в магазините за дрехи втора употреба.
За начало на „casual“ ерата се приема 1977 г., когато Ливърпул печелят първата си Купа на европейските шампиони, а пътуващите им привърженици се завръщат с маркови дрехи, в повечето случаи просто плячкосани от луксозни магазини в европейски градове, където полицията далеч не е подготвена за хулиганите.
След събитията „casual“ субкултурата започва да придобива огромна популярност в Англия. Тогава са и годините на разцвет на футболното хулиганство в страната. Агитките там започват да носят скъпи марки (наричани все още „Clobber”) като Stone Island, Burberry, Fred Perry, Lacoste, Fila, Sergio Tacchini, Ellesse, CP Company и други. По този начин те се смесвали по-лесно с останалите, полицията не ги взимала за хулигани и дори успявали да проникнат в противникови групи.
И така, заминавайки на бригада в САЩ, Илиан вижда какви приложения за продажба на дрехи втора употреба има.
Казах си, че подобно нещо няма в България и трябва да намеря начин как да го направя. Затова заминах на следващата година вече с идеята да събера пари, за да стартирам платформата“, разказва Илиан.
Всъщност, в годината, когато официално стартира Push Marketplace на пазара в България, се появяват и други такива платформи, но според Илиан това не е пречка, а напротив – показва, че има пазар и търсене на подобни услуги.
60% от нашите потребители са на възраст под 26 години. Ние сме изцяло насочени към Z поколението. Те ни разбират по-добре и ангажираността е по-голяма, когато им представяме продукта като социална мрежа“, уточнява Илиан.
Платформата
Концепцията на платформата е по подобие на социалната мрежа Instagram, в която всеки има свой профил, качва свои снимки, има последователи и харесвания. Но в случая вместо снимки на самия себе си, човек качва изображения на дрехите, които иска да продаде. Има възможност за харесване на публикациите, за коментари, за връзка с различни инфлуенсъри.
Представете си Instagram, но за продажба на дрехи. Това е Push”
Източник: economic.bg