StartUpHub

Руслан Летейски впряга натрупания опит с Checkout X и Vanga AI в ново начинание: да помага на стартиращи бизнеси да изкачат следващото ниво

петък, 22 март 2024 10:20

Неписано правило в предприемачеството е, че за да успеем, първо трябва да се провалим. Грешките са най-ценният източник на знание, но не всеки има лукса да натрупа достатъчно, преди да го сполети успехът.

Именно такава е историята на Руслан Летейски, който през 2018 г., на 22-годишна възраст, създава мултимилионната компания Checkout X. Плъгинът решава проблемите с платежната система на онлайн магазините в Shopify екосистемата, правейки процеса значително по-бърз и оптимален откъм потребителско изживяване. Той позволява и повишаване на продажбите чрез т.нар. post-purchase upsell – продаването на допълнителни стоки като част от процеса на завършване на поръчката.

Checkout X бързо набира скорост и достига месечен приход от над 600 хил. евро и над 6000 потребители в своя пик. Нещо повече – в края на 2020 г. той става част от „30 под 30“ и дори е на корицата на Forbes. Крахът на компанията идва, когато Shopify прави драстична промяна в своите общи условия, на практика поемайки пълен контрол върху процеса по завършване на поръчките. „Ние очаквахме този момент и се подготвяхме по две направления – запазвахме голяма част от печалбата и планирахме да пренесем приложението в други платформи“, казва Летейски.

Миграцията на Checkout X към WooCommerce в началото на 2021 г. обаче не води до желания резултат. „Бяхме арогантни и предложихме абсолютно същото решение на пазар, който нямаше тези проблеми“, отчита голямата грешка Летейски. Тогава идва оферта за продажбата на компанията на парче, но младият предприемач не е готов да се раздели с екипа, който приема за свое второ семейство.

Идва ред ковчежето с военновременни запаси да влезе в употреба. През лятото на 2021 г. екипът се събира на тиймбилдинг в Гърция с ясна цел – „никой няма да си тръгне, докато не измислим нов бизнес“. Упражнението дава плод и се раждат две концепции, по които бързо започва работа. Едната от тях на ранен етап се оказва нежизнеспособна, но от другата се ражда Vanga AI.

Новото приложение стъпва на наследството от Checkout X – добрия екип, натрупания капитал и опита в инструменти за увеличаване на размера и стойността на потребителските поръчки. „За половин година пуснахме продукт, спечелихме десетки потребители, научихме нови неща и решихме, че проектът има сцепление“, казва Летейски.

Макар Vanga AI все още да оперира на загуба, компанията получава хоризонт от още една година. Към края на 2023 г. приложението вече генерира повторяем месечен приход от 10 хил. долара, но все още е далеч от това да покрие разходите за екипа. В пазарната ниша има 500 директни и индиректни конкурента, а потребителите така и не се влюбват в алгоритмите на Vanga AI.

Тогава идва и моментът, който Летейски избягва толкова дълго време – раздялата с неговия екип. Като всяка раздяла, нещата не са розови, но носят своята поука. „Винаги ще продължа да заставам зад хората, с които работя, но занапред бих взел много по-своевременно решение да се разделим, ако няма бизнес смисъл в продължаването на нашите взаимоотношения.“

В крайна сметка, благодарение на платформата Acquire.com, в началото на 2023 г. Летейски намира купувач за Vanga AI в лицето на канадската Brio Commerce. Така след 18 месеца на пазара предприемачът успява да си върне около половината от направената инвестиция.

Следващите месеци носят нови предизвикателства и нови уроци. Летейски е близо до това да приеме предложение да стане съизпълнителен директор и съдружник в нова компания, но след по-сериозен размисъл установява, че прави това по грешните причини. „Накрая заключих, че искам да правя неща, които ми харесват и са добри за мен, а не да оставям егото да ме води“, казва Летейски, който успява да пребори своя страх от това да не загуби репутацията на успешен предприемач в чуждите очи.

Паралелно с премеждията Летейски взема важно решение и се превръща в ангел инвеститор в няколко български компании. „Аз имам теза, че предприемачеството ще спаси света“, казва той. Воден от убеждението си, че предприемачите са тези, които превръщат едно място в привлекателно за живот, той инвестира в дружества, които подпомагат развитието на местната екосистема – CoLiving Semkovo, CloudCart и FinBiz Technologies.

Паралелно с това предприемачът събира целия акумулиран опит и се връща към това, което е доказал, че умее най-добре – скалирането на приложения в света на онлайн търговията. Така се ражда планът Boring Apps, който предвижда инвестиция на 1 млн. евро в 4 или 5 приложения. Идеята на Летейски е той да работи с основателите за изстрелването на тези приложения в нова орбита.

Първата стъпка от този план стана факт през януари с придобиването на Zipchat AI. В компанията остават двама от съоснователите, които ще са ангажирани с търговската страна на стратегията за разрастване на чатбота за онлайн магазини.

Силата на Zipchat AI е в това, че той знае всеки детайл за даден онлайн магазин и може да отговори на всички базови запитвания на крайните клиенти. Така той подобрява потребителското изживяване и води до значителен ръст в продажбите, като намалява разхода за обслужване на клиенти. „Днес всичко се случва за секунди и най-елементарният въпрос може да е разликата в това да осъществиш продажба или да загубиш клиент.“

Планът за развитие на чатбота включва това да може да предоставя ценна обоб­щена информация за темите, които най-често вълнуват крайните клиенти. От финансова гледна точка голямата цел е компанията да излезе на печалба, а смелият план предвижда увеличение на месечния приход от 20 хил. до 1 млн. долара още през тази година. Това ще даде възможност на Летейски да предаде щафетата по оперативните задачи и да направи следващата крачка във вълнуващия план на скучните приложения.

Източник: Forbes Bulgaria

Галерия снимки от Руслан Летейски впряга натрупания опит с Checkout X и Vanga AI в ново начинание: ...