Как се започва стартъп от нулата с Делян Аспарухов: идеите са евтини, но екипите са ценните
Съоснователят на космическата фабрика за лекарства Varda и директор във фонда за рисков капитал Founders Fund казва, че при 99% от компаниите, ако не са успешни в първите две години, то никога няма да станат големи
Как да разграничим един стартъп от обикновена нова компания? Какви са характеристиките, които трябва да притежава, за да бъде един бизнес стартъп?
Има няколко отговора на този въпрос, но според моя шеф във Founders Fund Питър Тийл една компания е стартъп, ако има шанс да стане монопол. Ако правиш някакъв ресторант, това не означава, че не е интересен бизнес, но няма как да си единствения ресторант в целия град. Докато Facebook и Instagram са горе-долу единствените социални мрежи, които имат потребители в почти целия свят.Стартъп си, ако компанията ти има шанс да бъде монопол и когато бизнесът ти има потенциала да става по-добър и по-голям. При Facebook имаме network effect: когато една десета от твоя клас в училище го използва, не е толкова интересно, но когато 90% от твоя клас е във Facebook, тогава е много по-интересно за теб да си там. Колкото повече расте, толкова по-добре върви компанията. Това не се отнася само за социални мрежи. Ако гледаш Space X, колкото повече летят техните ракети, колкото по-голяма става тази компания, толкова по-евтини са следващите ракети и толкова по-големи приходи имат Space X. Та това е нашият отговор. Разликата между lifestyle бизнес и подкрепен от рисков капитал стартъп е, че вторият трябва да е в пазар, който му дава шанс да се превърне в мултимилиардна компания.
Често се споменава думата disruptive (от англ. език разбиващ, пробивен). Трябва ли един стартъп да бъде такъв, за да е успешен?
Ако гледаш няколко от най-големите компании от последните 10 години, които станаха глобални гиганти, не всички бяха напълно нови идеи. Да вземем компанията DoorDash (лидер в САЩ в онлайн доставката на храна - бел. авт.), която има пазарна оценка от няколко десетки милиарда долара. Ако гледаш концепцията, това не е нова идея.
Имаше GrubHub преди DoorDash. Какво направи DoorDash? Единствената новост беше, че имаха малко по-добра технология и GrubHub беше започнала, преди iPhone да се появи в джоба на всеки човек. Идеята беше същата, но я изпълниха по-добре. Ако гледаш Airbnb, и тя сега е компания над 100 млрд. долара. Преди Airbnb имаше VRBO, Hotels.com. Къде сгрешиха тези други компании? Малко по-различна беше идеята, защото използваш дивана на някого вместо хотел. Но пак не беше изцяло нова идея, беше същата идея, но с малко по-нова технология.
Естествено има компании като SpaceX и Palantir, които са много disruptive, но невинаги това е ключът да успееш.
Искам да започна стартъп. Как знам, че идеята ми има потенциал да успее?
Винаги първият въпрос, когато си мислиш за това по какъв стартъп да работиш, е защо ти ще си най-добрият основател на тази компания. Ако нямаш много силен отговор на този въпрос, сигурно няма шанс да направиш тази компания успешна. Когато съм инвестор в ролята си на мениджър на рисков капитал, това винаги е първият въпрос, който си задавам, ако мисля да инвестирам в компания - защо този човек е най-добрият човек в света, който да я направи. Това се отнася не само за теб като основател, а за целия ти екип.Ако гледаш моите космически фабрики, когато си мислехме за най-големите рискове в тази компания, имахме човек в екипа, който е най-известният човек, който би могъл да работи по този риск в целия свят. Не само да направим фабрика, а и да направим втората, а след нея и третата, как да го правим като бизнес, как да работим с всички в САЩ. Имахме човек в този екип за всяко едно от тези неща. И ако нямаш отговор не само за себе си, а и за своя екип, сигурно нямаш правилната идея.
Източник: Капитал