Видове
Според Стив Бланк, предприемач и основоположник на стартъп идеята, съществуват шест вида стартъп компании:
Лайфстайл бизнес – работиш това, към което изпитваш страст
Лайфстайл предприемачите живеят живота, който обичат, работят единствено за себе си и преследват своята лична страст.
„Малък бизнес” – работиш, за да изхранваш семейството си
В този вид стартъпи, предприемачите сами управляват своя бизнес, който представлява малки фирми - бакалии, фризьорски салони, консултанти, пътни агенции, магазини за интернет търговия, дърводелци, водопроводчици, електротехници и др.
Стартъп за разрастване - роден, за да порасне
Целта на този вид стартъпи е да се развиват и растат до степен, в която техните акции да се продават публично или да бъдат придобити от друга компания, като по този начин ще генерират печалби от милиони долари. Актуални примери са Google, Skype, Facebook и Twitter. От своя страна тези стартъпи изискват рисков капитал, за да финансират своя бизнес модел, и привличат инвестиции от рисковите капиталисти (известни още като венчър капиталисти).
Стартъпи, които целят продажба на компанията – искат да бъдат закупени
Много от тези стартъпи прескачат традиционните фондове за рисков капитал, като използват колективно финансиране тип crowd-funding и финансиране от бизнес ангели. В някои случаи те успяват да изградят бизнес за милиарди, но липсата на традиционни инвеститори с рисков капитал (и на нереалистични оценки за стойността на бизнеса) премахва натиска да се постига ликвидност на всяка цена. Този тип стартъпи обикновено се продават на по-голяма компания за 5 млн. до 50 млн. долара.
Социални стартъпи - Те искат да променят света
Социалните предприемачи са не по-малко амбицирани, всеотдайни и мотивирани да постигнат даден ефект от всички други основатели на стартъпи. Тяхната цел е да направят света едно по-добро място.
Стартъп в голяма компания - иновация или край
Големите компании имат краен жизнен цикъл, а през последното десетилетие този цикъл става все по-кратък. За да осигурят своето оцеляване и ръст, те трябва непрекъснато да създават нови бизнес модели, като за целта е необходимо въвеждането на нови организационни структури и умения.