Налична литература за стартъп екосистемата
Стартъп в BG – Калоян Кирилов
"Стартъп в BG" е книга, която представя всички етапи, през които минава развитието на един стартъп. Уникалното в нея е, че е написана специално от гледна точка на бизнес средата в България, която я прави настолно четиво за всеки български предприемач.
Стъпвайки на конкретната история на два стартъпа (daskl.eu и myeducationclub.com), книгата проследява подробно, и с много практически примери, живота на стартиращия бизнес - от идеята, през разработването, до изхода на проекта.
Изпълнена с множество поуки от реални грешки, книгата е полезна не само за хора, които тепърва обмислят създаването на стартъп, но и за предприемачи, които вече развиват такъв. "Стартъп в BG" е съвременен, практически ориентиран наръчник, който ще допринесе с полезно знание за успеха на всеки.
Zero to One - Peter Thiel
Голямата тайна на нашето време е, че все още има неизследвани граници за изследване и нови изобретения за създаване. В Zero to One легендарният предприемач и инвеститор Питър Тийл показва как можем да намерим уникални начини да създадем тези нови неща.
The Lean Startup - Eric Ries
Ерик Райс определя стартъп като организация, посветена на създаването на нещо ново в условия на изключителна несигурност. Това е също толкова вярно за един човек в гараж или група опитни професионалисти в заседателната зала на Fortune 500. Общото между тях е мисията да проникнат в тази мъгла на несигурността, за да открият успешен път към устойчив бизнес.
The Four Steps to the Epiphany - Steve Blank
Най-продаваната класика, която стартира 10 000 компании и нови корпоративни начинания – „Четирите стъпки към Богоявление“ е една от най-влиятелните и практични бизнес книги на всички времена.
Книгата изстрелва подхода Lean Startup към нови начинания. Това е първата книга, която показва, че стартиращите фирми не са по-малки версии на големи компании и че новите начинания са различни от съществуващите. Стартиращите фирми търсят бизнес модели, докато съществуващите компании ги изпълняват.
Business Planning: A Guide to Business Start-Up - David Butler
Книгата представлява структурирано ръководство за нарастващия брой хора всяка година, които обмислят да създадат малък бизнес или да станат самостоятелно заети.
Тя очертава опциите и рисковете, свързани със създаването на бизнес. Значението на цялостното планиране често се пренебрегва и става очевидно само ако бизнесът се провали. Това се подчертава в неотдавнашно проучване на SFEDI на 486 банкери и счетоводители, където липсата на планиране е най-честата цитирана причина, защо предприятията се провалят. „Бизнес планиране“ показва как да се избегне този провал, като се фокусира върху етапа на планиране и се надгражда върху тази рамка, докато бизнесът се развива.
Resourcing the Start-Up Business: Creating Dynamic Entrepreneurial Learning Capabilities - Oswald Jones, Allan Macpherson and Dilani Jayawarna
В тази книга експертният авторски екип се фокусира върху онези ресурси, умения, способности и учене, необходими на всеки предприемач в процеса на стартиране на нов бизнес. По-конкретно, този текст цели:
- Представяне и обяснение на онези ресурси (включително финанси), които са от съществено значение за успешното създаване на бизнес
- Идентифициране на ключовите умения и способности, които се изискват от предприемачите
- Подчертаване на начините, по които новите ресурси се комбинират със съществуващата ресурсна база на предприемача за ефективно развитие на бизнеса
- Разглеждане на начина, по който предприемачите учат в процеса на развитие на своя бизнес
Опирайки се на най-актуалните и най-подходящи изследвания, този сбит учебник предоставя на студенти и академици по предприемачество практическо ръководство за придобиване на подходящи ресурси, за да стартират нова фирма.
Innovation, Commercialization, and Start-Ups in Life Sciences - James F. Jordan
Иновацията е превръщането на нов метод, идея или продукт в реалност и печалба. Това е процес от свързани стъпки, който се натрупва във вашата марка или репутация. Въпреки това, може да има много клопки и грешни завои по пътя към постигането на тази цел. „Иновации, комерсиализация и стартиращи предприятия в науките за живота“ подробно описва методологиите, необходими за създаване на успешен старт в областта на науките за живота от началото до края. Ще получите оценка за необходимите данни, партньорство и умения, които трябва да бъдат придобити, както и избирателите, които трябва да бъдат удовлетворени по пътя.
Strategic Communication for Startups and Entrepreneurs in China - Linjuan Rita Men, Yi Grace Ji and Zifei Fay Chen
Тази книга представя изчерпателно ръководство за специалисти по връзки с обществеността, стратегически комуникации и предприемачи за ефективно управление на комуникационните аспекти на стартиращите фирми в контекста на бизнеса в Китай.
Опирайки се на интердисциплинарни теории, актуални проблеми и актуализирани научни доказателства, получени от предприемачи и лидери на стартиращи фирми в Китай, този сбит том предоставя основани на изследвания прозрения за най-добрите практики за връзки с обществеността и стратегическа комуникация в уникалния контекст на стартиращите фирми. Той разглежда взаимоотношенията със заинтересованите страни, практиката за връзки с обществеността, комуникацията на лидерите и как да се използва силата на социалните медии в контекста на предприемачеството.
Lean Startup in Large Organizations - James A. Euchner
Много компании са започнали да възприемат принципите на Lean startup, но са имали ограничен успех в това. Принципите изглеждат интуитивни и ясни, но има предизвикателства при използването им в съществуваща компания, особено в производствена среда. Най-големите изисквания, извън тези, които се препоръчват за стартиращи фирми, са:
- Разработване на бизнес модел, който отговаря на активите и ограниченията на корпорацията, в допълнение към постигането на съответствие с продуктовия пазар;
- Управление на конфликтите, които неизбежно възникват с „мотора на производителността“, тоест с текущия опериращ бизнес; всеки бизнес, който е работил в продължение на десетилетия, има добре установени начини за правене на неща, които може да не отговарят на необходимия темп на ново начинание;
- Управление на риска от инвестиране в начинание в нова област за компания, свикнала да инвестира, където рисковете са по-ясно разбрани.
- Провеждане на Lean цикли на повторение и тестване с физически стоки, както и софтуерни предложения (за производствени фирми)
Computing Predictive Analytics, Business Intelligence, and Economics. Modeling Techniques with Start-ups and Incubators - Cyrus F. Nourani
Този том обединява изследвания и системни проекти, които се занимават с научната основа и практическите проблеми на системния дизайн, които поддържат области, вариращи от интелигентни бизнес интерфейси и прогнозни анализи до икономическо моделиране.
Managing Start-ups for Success. Entrepreneurship in Difficult Times - Rajat Kanti Baisya
Световната икономика и индустриалната среда наскоро създадоха благодатна почва за създаване на нови и стартиращи предприятия. Тази книга умело идентифицира предизвикателствата при изграждането на ново бизнес начинание от идея до продаваем продукт.
Книгата също така подчертава:
- Силни методи за поддържане на иновациите;
- Проектиране на нови начини за растеж, подобряване на продукта и предлагането му на паара;
- Управление на промените в бизнес средата, динамиката на пазара и други несигурности.
Томът е богат с примери и казуси от много малки и големи предприятия. Освен това отразява екосистемата на бизнеса и предприемачеството, предизвикателствата и възможностите в Индия, предприемачеството и жените, електронната търговия и новото поколение предприемачи.
Ready, Launch, Brand: The Lean Marketing Guide for Startups - Orly Zeewy
Може би сте запознати с израза от Силиконовата долина за итеративния подход към разработката на софтуер, „Ние се учим да управляваме самолета, докато го изграждаме“. Ако е така, помислете за стартиране - с всичките му движещи се части, фази и личности - като да управлявате самолет, докато го строите, резервирате пътници, маркетинг на авиокомпанията, интервюиране на втори пилоти и сервиране на кафе. В тази книга Orly Zeewy се ориентира в турбуленцията и предоставя план на полета, така че да знаете кога сте кацнали на правилното летище.
Entrepreneurship for Rural Start-ups - Gloria Jiménez-Marín, Alejandro López Rodríguez, Miguel Torres García, José Guadix Martín
Тази книга се откроява, защото се занимава с предприемачеството в среди, далеч от големите градове с по-малко инфраструктури, връзки и ресурси, но които също се нуждаят от компании, които предоставят услуги на гражданите и обществото
Тук фокуса е върху основите, третирайки всяка част от бизнес платното като отделна дисциплина, която трябва да бъде овладяна. Книгата илюстрира ключови уроци и предлага насоки по основни теми за успех . Заслужава да се отбележи ролята на контекста, финансовото разбиране, изграждането на умения за развитие на бизнеса и комуникациите при стартиране.